9 april 2016

Roman: "Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån" av Bodil Malmsten


Det är lätt att läsa den här romanen som en nyckelroman. Den handlar om den kände skådespelaren Maurice Lind. Vem är Maurice Lind? Det måste finnas en förlaga i verkligheten! Skälet till att jag tänker så är att det verkar så realistiskt, Malmsten lyckas helt enkelt övertyga mig om att romanpersonen finns på riktigt.
Maurice är ingen trevlig person. Han är definitivt charmig och charmar allt som kommer i hans väg, med ibland fatala konsekvenser. Jag kan inte påstå att jag gillar honom – men jag känner ändå sympati och önskar honom väl. Det tänds ett hopp i romanen, i ett möte, och jag märker att jag hoppas att han ändå ska kunna få rätsida på sitt liv.
Mot slutet blir det mer och mer fokus på arbete, för Maurice del repetitioner på Dramaten. Jag gillar den delen, tycker processen är intressant och undrar om det är en trovärdigt beskrivning av hur det kan gå till.
Berättelsens slut är nog det jag känner mig minst nöjd med. Men alla berättelser måste sluta och den är ingen katastrof som dämpar läsupplevelsen i större grad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar