15 april 2016

Roman: "Min fantastiska vännina" av Elena Ferrente



Det har varit en hel del skriverier om "Min fantastiska vännina" av pseudonymen Elena Ferrante. Eller egentligen har det mest varit många som skrivit att det är en hajp kring hennes böcker. Det är inte så många som skrivit om själva böckerna (det här är första delen av fyra), fast den är förstås också rätt nyutgiven på svenska.
Det är svårt att ge ett definitivt omdöme innan man läst alla delarna. Den här boken slutar inte, den pekar framåt mot nästa del, jag vågar rent av säga att den pekar ut ett tema som man förstår kommer att växa i nästa del.
Den här första delen handlar om barndomen och tonåren. Det finns en lite ramberättelse också, som presenteras för oss i början, så vi vet redan några saker på förhand. Men inte mycket.
Ämnet för den här delen är så klart vänskap, och hur man kan falla in och ur vänskap. Det handlar också om att växa upp och bli medveten om världen, yttervärlden utanför de kvarter där huvudpersonerna växer upp. Det handlar också om vilka ramar som sätts upp: vad kan man göra? Vilka jobb kan man tänka sig få? Vilka oförrätter kan man ignorera och vilka måste man hämnas? Hur är man lagom bra i skolan?
Jag tycker texten är väldigt rak och enkel. Den har ingen tydligt egen identitet än, men det kanske kommer? Jag kommer säkert att läsa de kommande delarna också, för jag vill veta hur det går!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar